MIDNIGHT SUN RANDONNÉE 1200 – 19-23 JUNI 2022



Den 19 juni 2022 arrangerar cykelföreningen Cykelintresset en ”grande randonnée” kallat Midnight Sun Randonnnée 1200 (MSR).

Brevet-lopp som är längre än 1000 km sanktioneras inte av Audax Club Parisien (ACP) utan istället av världsorganisationen Randonneurs Mondiaux (RM) som främjar randonnée-cykling globalt. Dessa ultradistans-breveter över 1000 km har därför beteckningen LRM (Les Randonneurs Mondiaux). I övrigt genomförs de på samma sätt som ACP-sanktionerade brevet-lopp, så kallade Brevets de Randonneurs Mondiaux (BRM), med undantag för att startavgiften kan inkludera kostnader för mat och logi. Även för lopp sanktionerade av Randonneurs Mondiaux utfärdas medaljer. 


Namn: Midnight Sun Randonnnée 1200
Startplatser: 100
Startadress: Brännlands Wärdshus, Brännland 35 Umeå
Måladress: Scandic Plaza Umeå, Storgatan 40 Umeå
Starttid: kl 23:07 – 00:07
Startdatum: Söndag 19 juni 2022
Min.-/Maxtid: 40:47 – 90:00 tim
Antal kontroller: 10 (+ start/målkontroll)
Kontroller: Lycksele, Storuman, Kittelfjäll, Hattfjelldal, Yttervik, Polcrkeln, Tjaktjaure, Arjeplog, Sorsele, Mårdsele
Längd, totalt: 1205,0 km
Höjdskillnad, totalt: 12005 m (högsta punkt 740 m ö h)
Banan på Garmin Connect: MSR 1200 2022

Webbadress: www.midnightsunrandonnee.se
Mejladress: info@midnightsunrandonnee.se
Facebook: Evenemanget på Facebook


Förstora karta


Kvalificering

MSR har en krävande banprofil. Även regionens subarktiska klimat kan bli en avgörande faktor. Om du inte har erfarenhet av randonnée-cykling är det viktigt att du gör en realistisk bedömning av dina chanser att genomföra loppet innan du anmäler dig. Liksom i alla randonnée-lopp ansvarar du annars själv för din transport tillbaka till startkontrollen om du bryter loppet. 

Eventet riktar sig främst till randonneurer som under de senaste två åren genomfört en brevet-serie alternativt cyklister som genomfört ett motsvarande ultradistanslopp. Om du saknar någon av ovannämnda meriter men ändå tror att du kan slutföra loppet är det tillrådligt att genomföra ett BRM 400 under våren 2022 vilket ger dig en god fingervisning om dina chanser att slutföra detta lopp.

Covid-19
För att delta i eventet måste du dessutom undantagslöst vara fullvaccinerad mot covid-19. Innan start måste du kunna uppvisa ett EU COVID-19 Pass, NHS COVID Pass (UK) eller motsvarande. Covidbevis (med QR-kod) och ID-kort bör du sedan ha nära till hands så att du vid behov kan uppvisa dem vid inresan till Norge.

Anmälan och betalning

Den första upplagan av MSR har preliminärt 100 startplatser, Se startlista MSR 2022. Anmälningsperiod: 7 oktober 2021 – 12 juni kl 23:59, 2022. Om du är osäker på att du har möjlighet att delta i loppet så kan du reservera en startplats till och med den 31 december. Om du redan bestämt dig för att delta kan du göra en slutanmälan direkt.


Reservation: 200 SEK (194 NOK). Reserverade startplatser kan köpas till och med den 25 december kl 23:59. Reservationsavgiften dras inte av från startavgiften vid slutanmälan. Observera att en slutanmälan måste sedan göras senast den 31 december! Kl 00:01 den 1 januari avbokas samtliga reserverade startplatser automatiskt!
Reservationen kan överlåtas. Ingen återbetalning.


Anmälan: 2000 SEK (1944 NOK). Startavgiften är 2000 SEK till och med 28 februari därefter 2500 SEK från och med 1 mars till och med den 12 juni kl 23:59. I startavgiften ingår mat (kall), snacks och drycker vid samtliga tio kontroller samt efter målgång. Dessutom ingår sovplatser i begränsad omfattning vid sju kontroller (som kan även ha dusch, kök mm). Vissa kontroller kan även erbjuda mekanisk service. I startavgiften ingår även en RM-medalj som utdelas vid slutfört lopp. För att fånga essensen av vildmarksresor och ultradistanscykling överlag förväntas deltagarna bära erforderlig utrustning på cykeln från start till mål. Eventet har därför ingen bag drop service.
Startplatsen kan överlåtas. Ingen återbetalning.

Efteranmälan: 3000 SEK från och med 13 juni till och med 17 juni kl 12:00.
Startplatsen kan överlåtas. Ingen återbetalning.


Middag: 300 SEK (291 NOK). Dagen innan eventet håller arrangören Cykelintresset en middag på Brännlands Wärdshus för att hedra loppets deltagare. Middagen har ett norrländsk tema som kommer att tilltala både finsmakare och kolhydratsladdare. Sista anmälan 28 maj kl 12:00. Vardaglig klädsel. Gratis parkering.
Middagsplatsen kan överlåtas. Ingen återbetalning.

Adress: Brännlands Wärdshus, Brännland 35 Umeå
Datum: Lördag 18 juni
Tid: kl 17:00 – 20:00


Märk väl! Inga undantag görs från ovanstående regler. För att delta i eventet måste du undantagslöst vara fullvaccinerad mot covid-19 och kunna uppvisa ett COVID-bevis. Arrangören Cykelintresset har ingen återbetalningsskyldighet vid avbokning. Akuta vägarbeten, extremt väder och andra oförutsedda omständigheter kan tvinga arrangören att på kort varsel göra ändringar och justeringar i evenemanget, inklusive bansträckningen, kontroller och service vid kontrollerna. Arrangören förbehåller sig rätten att göra detta utan ersättningsskyldighet till deltagaren. Genom att registrera dig godkänner du ovanstående villkor.

Försäkringsbolaget Folksam kan återbetala din anmälningsavgift vid sjukdom och skada om du har tecknat avbeställnings- och olycksfallsförsäkringen Motionsloppsförsäkring Bas eller Motionsloppsförsäkring Stor. Dessa försäkringar köps i samband med anmälan som ett tillägg till startavgiften och de gäller även internationella deltagare och betalningar.

Regler

För MSR 2022 gäller ACP:s standardregelverk för brevet-lopp. De viktigaste reglerna är följande:

  • Använd hjälm.
  • Använd cykellysen vid mörker. Ett tänt baklyse rekommenderas på vägar med höga hastighetsgränser, även dagtid.
  • Följ trafikreglerna. Du ansvarar för din egen säkerhet i trafiken. I brevet-lopp finns i allmänhet inga flaggvakter och vägarna är inte skyltade.
  • Följ banan. Prövningen gäller distansen. Ta därför inga genvägar/omvägar. Undantag kan ske om ordinarie rutt är avstängd pga vägarbete, trafikolycka mm. Om du av någon anledning lämnar banan så återansluter du till den på den plats där du lämnade den.
  • Kontrollerna ska passeras inom de föreskrivna öppnings- och stängningstiderna. Invänta öppningstid om du ankommer för tidigt. Du blir diskvalificerad om du passerar en kontroll före den har öppnat! Laga skäl kan finnas för att passera en kontroll efter stängningstid t ex att hjälpa en cykelkamrat som råkat ut för en olycka, akuta vägstängningar alternativt andra oförutsägbara eller opåverkbara faktorer. Fel på den egna utrustningen, trötthet, hunger, bristande kondition, motvind, regn mm utgör däremot inte laga skäl.
  • Organiserad personlig assistans mellan kontrollerna är inte tillåten, t ex följebilar eller utplacerade mat-/vätskedepåer.
  • För att delta måste du kunna uppvisa en grupp- eller personlig ansvarsförsäkring.
  • Genom att registrera dig till eventet accepterar du att namn, tidsresultat och eventuella fotografier i vilka du förekommer blir publicerade av arrangören.

    Fullständigt regelverk [Engelska]

Banbeskrivning

Startplatsen, Brännlands Wärdshus, ligger i utkanten av Umeå cirka 10 km från centrum. Start sker vid solnedgång kl 23:07. Den inledande delen av banan följer Europaväg 12 (Blå vägen) och Umeälven upp till Hotell Lappland i Lycksele som är loppets första kontroll. Solen har redan gått upp (soluppgång kl 02:00) när de första cyklisterna anländer hit strax efter kl 03:00. Härifrån fortsätter resan vidare genom Umeälvdalen till Storuman camping i Storuman som är loppets andra kontroll. Cyklisterna anländer hit på förmiddagen efter att ha avverkat de första 230 km av loppet. Storuman camping är den första kontrollen som erbjuder sovmöjligheter. Efter Storuman (375 m ö h) går färden in i fjällvärlden till byn Forsnacken där banan lämnar Blå Vägen och följer väg 1105, väg 1100 och ett gravel-avsnitt på 20 km, väg 1093 (Skansnäsvägen), ner till byn Dikanäs. Banan fortsätter sedan vidare på väg 1088 (Sagavägen), till den tredje kontrollen Fjälltorget beläget mitt i byn och skidorten Kittelfjäll (535 m ö h).

Från Kittelfjäll går resan vidare på väg 296 mot Norge. Den norska gränsen korsas efter 61 km. Strax efter lunchtid beräknas de första cyklisterna anlända till byn Hattfjelldal (215 m ö h) och kontrollen Hattfjelldal Hotell. Efter Hattfjelldal leds deltagarna in på en slingrig och kuperad väg (väg 291/331) som följer sjön Røssvattnets stränder, Norges näst största insjö (383 m ö h). Vägen avslutas med en svag utförslöpa på nära 25 km ner till byn Korgen där den ansluter till Europaväg 6. Se upp för lösa får på vägen! Cirka 7 km efter Korgen är banan nere till havsnivå igen. Med utsikt över havet och Ranfjorden leds cyklisterna på väg E6 till den femte kontrollen Yttervik camping, cirka 15 km söder om hamnstaden Mo i Rana (Mo). Söder om Mo är hastighetsbegränsningen på E6 mestadels 70 km/t och trafiktempot är beskedligt. På sträckan finns två korta upplysta tunnlar som det är tillåtet att cykla genom samt en sektion med tunnlar efter byn Bjerka som cyklister omdirigeras runt (väl skyltat).


Efter Mo lämnar deltagarna havsbandet och färden går åter in i fjällvärlden på väg E6. Strax innan byn Røssvoll cirka 8 km norr från Mo blir cyklister omdirigerade runt en tunnel (väl skyltat). Cirka 3 km efter Røssvoll finns ytterligare en tunnel som cyklister däremot får cykla genom. Den mäter 1,3 km och är rätt dunkelt upplyst. Tända cykellysen rekommenderas! Banan går sedan genom Dunderlandsdalen upp på Saltfjellet till den sjätte kontrollen som är Arctic Circle Center vid polcirkeln. En majoritet av deltagarna kommer fram till den här kontrollen under natten och förmiddagen den 21 juni precis i anslutning till sommarsolståndet kl 09:13:49 (UTC+00). 

Stora delar av vägen från Mo till Arctic Circle Center är helt nybyggd. Stigningen från havsnivå upp till Saltfjellsvägens högsta punkt på 692 m ö h är mycket snäll med lutningar på i överlag 2-4 procent. Bebyggelsen i Dunderlandsdalen är sparsam och hastighetsbegränsningen norr om Mo är därför mestadels 90 km/t. Cyklister som vill undvika trafik bör ta en sovpaus antingen i Mo eller på någon av de föregående kontrollerna och cykla den här sträcka på natten (märk väl fortfarande i dagsljusförhållanden). Efter polcirkeln går resan vidare till Junkerdal där cyklisterna lämnar väg E6 och påbörjar en rejäl klättring på riksvei 77/riksväg 95 upp till den svenska statsgränsen.


Riksväg 95 är den enda svenska riksvägen som går upp på kalfjället och cirka 8 km efter statsgränsen når banan sin högsta punkt på 740 m ö h. Härifrån fortsätter resan ner till SMHI:s väderstation i Mierkenis och sedan vidare ner till sjön Tjaktjaure (513 m ö h) och Sandvikens fjällgård som är loppets sjunde kontroll. Vi befinner oss här fortfarande norr om polcirkeln. Sandvikens fjällgård har förutom sovplatser även en liten matbutik. Från Tjaktjaure fortsätter banan ner till Arjeplog och den åttonde kontrollen Hornavan Hotell beläget invid sjön Hornavan (426 m ö h), landets djupaste insjö med ett djup på 221 m. De flesta deltagarna kommer fram hit under natten den 22 juni medan de snabbaste cyklisterna har anlänt redan på förmiddagen den 21 juni. I Arjeplog finns det berömda Silvermuséet som är väl värt ett besök.

Efter Arjeplog går resan söderut på väg 609 till Slagnäs där banan ansluter till Europaväg 45 (Inlandsvägen). Från Slagnäs följer deltagarna Inlandsvägen till Sorsele och den nionde kontrollen Sorsele bygdegård, den sista kontrollen med organiserade sovplatser. Från Sorsele fortsätter resan söderut 28 km på Inlandsvägen till väg 363 som följer Vindelälvens stränder. Väg 363 leder ner till loppets tionde och sista kontroll, matkontrollen Granströms Café i Mårdsele.


Från Mårdsele går resan vidare förbi Åmsele och Vindeln på väg 363, Sveriges längsta länsväg, till byn Rödånäs där banan viker av på väg 628 och fortsätter sedan att följa Vindelälven ner till Spöland där älven rinner samman med Umeälven. Från Spöland leds cyklisterna ut på Blå vägen igen precis där vägen korsar Vindelälven. Efter 600 m svänger banan av till den nu bekanta byn Vännäsby och väg 554. Cyklisterna korsar återigen Umeälven och de vidsträckta åkermarkerna söder om Vännäsby. Strax innan Sörfors leds deltagarna förbi Stornorrfors kraftverk, Sveriges näst största vattenkraftverk, och följer därefter slutligen Umeälvens södra strand de sista 15 km ner till Umeå för att där på Gamla bron korsa Umeälven en sista gång på innan de når målplatsen Scandic Plaza Umeå.

Cyklister som håller en snitthastighet på 18-20 km/t inklusive stopp (60-67 timmar) går i mål mellan lunchtid och middagstid på onsdag den 22 juni. Medan de som håller en snitthastighet på 14-16 km/t inklusive stopp (75-86 timmar) går i mål under natten på torsdag den 23 juni och fram till lunchtid.

Kontroller och logi

I mån av tillgång tillhandahåller eventet ett begränsat antal sovplatser för korta sovpauser på de flesta kontrollerna. Hotellrum och stugor kan bokas privat i förväg om du vill ta längre sovpauser under loppet. Länkar till boenden som erbjuder rabatter läggs till webbsidan inom kort.

Den första kontrollen efter start är Hotell Lappland i Lycksele. Cyklisterna anländer hit några timmar efter soluppgång. Morgonkaffet kan alltså intas här tillsammans med frukostmacka. Vid sjön Storuman ligger Storuman camping som är loppets andra kontroll och den första kontrollen som erbjuder sovplatser i stugor. Kittelfjäll är loppets tredje kontroll. Här disponerar eventet ett flertal 4-bäddsrum på Kittelfjälls vandrarhem, inklusive dusch och kök.

Hattfjelldal Hotell är den första kontrollen i Norge och även här disponerar eventet ett rum för deltagarna. Nästa kontroll är Yttervik camping situerat ute en liten udde med en magnifik utsikt över Ranfjorden. Här disponeras en 4-6 bäddstuga. Inte långt från Yttervik camping ligger hamnstaden Mo i Rana. Banan följer Europaväg 6 som går i en omväg runt centrum men om du vill ta en längre sovpaus i Mo i Rana rekommenderas Scandic Meyergården Hotel. Här finns även ett utbud av restauranger. Om du besöker Mo i Rana så ansluter du till banan igen där du lämnade den.

Från Mo i Rana leder banan upp på kalfjället till Arctic Circle Center vid polcirkeln. Det här är enbart en matkontroll. Från polcirkeln går banan ner till Junkerdal där banan lämnar Europa 6 och viker av tillbaka till Sverige. Innan dess passeras två övernattningsställen som inte utgör kontroller: Saltfjellet Hotel Arctic Circle och Saltdal turistsenter. Det sistnämnda alternativet förutsätter en avstickare på cirka 1 km men här finns förutom sovplatser även en matbutik och restaurang. 

Efter Junkerdal och den svenska statsgränsen kommer loppets sjunde kontroll Sandvikens Fjällgård vid sjön Tjaktjaure. Även här disponerar eventet en stuga. Loppets åttonde är Hornavan Hotell i Arjeplog. Här finns en förutom ett disponerat rum även en restaurang. Och som nämnts finns Silvermuséet i Arjeplog som är väl värt ett besök. Den sista kontrollen som erbjuder sovmöjligheter är Sorsele Bygdegård i Sorsele. Loppets tionde och allra sista kontroll innan målgång är Granströms Café i Mårdsele som är en matkontroll. Vid målgång på Scandic Plaza erbjuds enklare snacks. Hotellet har även en restaurang. För deltagare som bokat rum på Scandic Plaza blir logistiken efter målgång mycket enkel.


Scandic Plaza Umeå

Boka på webbplats www.scandichotels.se eller ring 08 517 517 00, tonval 1.
Uppge bokningskod: BMRS170622 (gäller boende mellan 17 juni och 24 juni)
Sista dag för bokning 17 april.
Uppge kreditkortsinformation för garanti av rum. 
Betalning sker i samband med vistelsen.
Ändringar och/eller avbokningar kan göras fram till den 17 juni, 18.00.
Vid ändringar och/eller avbokningar efter 18.00 eller vid utebliven ankomst har hotellet rätt att debitera för uteblivna nätter. 



KONTROLLKM(KM)ÖPPNAR(ETA)Km/hSTÄNGER(ETA)Km/hSERVICE
Umeå – Brännlands Wärdshus0(0)juni 19 23:07(00:00)
juni 20 00:07(00:00)
Lycksele – Hotell Lappland122(122)juni 20 02:42(03:34)34,007:15(08:12)15,0Mat
Storuman – Storuman Camping230(108)05:56(06:49)33,714:27(15:23)15,0Mat/Sova
Kittelfjäll – Fjälltorget352(122)09:45(10:36)33,122:35(23:27)15,0Mat/Sova
Hattfjelldal – Hattfjelldal Hotell451(99)12:57(13:48)32,6juni 21 05:11(30:52)15,0Mat/Sova
Mo i Rana – Yttervik Camping546(95)16:07(16:58)32,111:31(37:12)15,0Mat/Sova
Polcirkeln – Arctic Circle Center643(97)19:27(20:18)31,618:53(44:49)14,7Mat
Tjaktjaure – Sandvikens Fjällgård723(80)22:19(23:07)31,2juni 22 01:53(51:54)14,2Mat/Sova
Arjeplog – Hornavan Hotell836(113)juni 21 02:21(27:09)30,711:46(61:26)13,8Mat/Sova
Sorsele – Sorsele Bygdegård927(91)05:36(30:24)30,419:44(69:24)13,5Mat/Sova
Mårdsele – Granströms Café1071(144)10:56(35:37)29,9juni 23 07:27(75:00)13,3Mat
Umeå – Scandic Plaza1205(134)15:54(40:47)29,517:07(90:00)13,4Mat
Kontrolltider beräknade enligt ACP90. ETA = Estimated Time of Arrival (vid max/min. hastigheter)
KONTROLLKM(KM)TIDETA (15 km/t)TIDETA (17 km/t)TIDETA (20 km/t)TIDETA (24 km/t)
Umeå0(0)00:00mån 23:0700:00mån 23:0700:00mån 23:0700:00mån 23:07
Lycksele122(122)08:08mån 07:1507:11mån 06:1706:06mån 05:1305:05mån 04:12
Storuman230(108)15:20mån 14:2713:32mån 12:3811:30mån 10:3709:35mån 08:42
Kittelfjäll352(122)23:28mån 22:3520:42mån 19:4917:36mån 16:4314:40mån 13:47
Hattfjelldal451(99)30:04tis 05:1126:32tis 01:3822:33mån 21:4018:48mån 17:54
Mo i Rana546(95)36:24tis 11:3132:07tis 07:1427:18tis 02:2522:45mån 21:52
Polcirkeln643(97)42:52tis 17:5937:49tis 12:5632:09tis 07:1626:48tis 01:54
Tjaktjaure723(80)48:12tis 23:1942:32tis 17:3836:09tis 11:1630:08tis 05:14
Arjeplog836(113)55:44ons 06:5149:11ons 00:1741:48tis 16:5534:50tis 09:57
Sorsele927(91)61:48ons 12:5554:32ons 05:3846:21tis 21:2838:38tis 13:44
Mårdsele1071(144)71:24ons 22:3163:00ons 14:0753:33ons 04:4044:38tis 19:44
Umeå1205(134)80:20tors 07:2770:53ons 21:5960:15ons 11:2250:13ons 01:19
Ankomsttider (ETA) vid totala snitthastigheter (15-24 km/t) inklusive stopp. Sommarsolstånd 21 juni 09:13:49 (UTC+00)

Matbutiker och restauranger

Cykelloppet går genom en glesbygdsregion vilket innebär att möjligheterna till spontana stopp för proviantering mellan kontrollerna är mycket begränsade. Lämna därför alltid en kontroll med mat och vatten så att du klarar dig till nästa kontroll. I Lycksele, Mo i Rana och Arjeplog finns bensinstationer som håller öppet dygnet runt där mat kan inhandlas. På kontrollerna i Lycksele, Storuman, Kittelfjäll, Hattfjelldal, Mo i Rana och Sorsele finns restauranger och matbutiker som håller öppet till minst kl 20:00. Utöver det finns det matbutiker, restauranger och bensinstationer som har kvällsöppet i orter som inte utgör kontroller, bland annat Korgen (22:00), Jäkkvik (19:00), Rusksele och Åmsele (18:00) samt Vindeln (21:00). Betalkort såsom Mastercard och VISA är allmänt accepterade i både Sverige och Norge.

Status på vägarna

Banan går i huvudsak på asfalterade vägar som är i mycket gott till accepterbart skick. Vissa vägavsnitt har dock större tvärgående frostsprickor, medan andra har fått en tankbeläggning vilket ger ett för cyklister grovt slitlager. Större däckdimensioner och ett lågt lufttryck i däcken minskar vägvibrationerna. För banan i sin helhet rekommenderas landsvägsdäck med dimensioner 25-28 mm. Ett mindre grus-avsnitt på 20 km förekommer strax innan byn Dikanäs. Vägreparationer kommer att ske på sträckan under våren men grusvägen bedöms vara i gott skick innan startdatum. Beläggningsarbeten kan eventuellt förekomma på Europaväg 12 mellan Storuman och byn Forsnacken. Likaså på den avslutande vägsektionen mellan Rödåsel och Spöland.

Klimat och väder

Den meteorologiska definitionen av vår är stigande dygnsmedeltemperaturer mellan 0°C och 10°C under minst sju dygn i följd. På de breddgrader som loppet går inträffar meteorologisk vår normalt i slutet på april och början av maj. Meteorologisk sommar infaller när dygnsmedeltemperaturen varit minst 10°C under minst fem dygn i följd. I fjällvärlden övergår meteorologisk vår till meteorologisk sommar i mitten på juni, alltså precis när loppet genomförs.

Dagstemperaturerna på låglänt terräng kommer att vara omkring 15-20°C som sedan sjunker till 10°C-5°C över trädgränsen. Nattemperaturer på låglänt terräng: 10°C-5°C. På kalfjället håller sig nattemperaturerna omkring 5°C-0°C. Genomsnittliga temperaturer och vindhastigheter i junimånad:

KONTROLLDAG-NORMALTDAG-MAXNATT-NORMALTNATT-MIN.VIND-MEDELVIND-MAX
Umeå20°C24°C8°C4°C
Lycksele20°C26°C7°C2°C
Storuman19°C25°C7°C2°C
Kittelfjäll14°C22°C4°C-1°C7-14 km/t32 km/t
Hattfjelldal12°C23°C6°C2°C7-14 km/t32 km/t
Mo i Rana17°C26°C10°C4°C7-14 km/t32 km/t
Polcirkeln9°C23°C6°C2°C11-18 km/t32 km/t
Mierkenis14°C22°C4°C-1°C7-21 km/t50 km/t
Arjeplog17°C25°C7°C2°C
Sorsele18°C25°C8°C3°C
Mårdsele19°C25°C8°C4°C

Fjällens topografi har stor inverkan på vindar, temperaturer och nederbörd vilket gör att vädret förblir nyckfullt och oberäkneligt även på sommaren. Risk för regn i fjällen: cirka 50 procent. I juni vanligtvis lätt till måttligt regn dock kan enstaka kraftiga regnfall förekomma. Det finns även viss risk för lätt snöfall som emellertid inte ligger kvar på vägarna.

Kläder och utrustning

Som synes här ovan kan det bli stora variationer på dygnstemperaturerna under loppet. Dagtid uppåt 25°C och nattetid nära 0°C. Lägg där till vindkyleffekten i beräkningen när du väljer kläder. En lufttemperatur på 5°C i kombination med en vindhastighet på 18 km/t ger exempelvis en vindkyletemperatur på 1°C. Välj därför vind-/regnkläder och långfingerhandskar av hög kvalitet som håller dig varm och torr i de allra sämsta väderförhållandena. Eventet kommer inte att ha en bagdrop-service så de kläder du använder under loppet måste bäras på cykeln från start till mål. Av denna anledning bör du välja kläder som ger dig många valmöjligheter och inte plagg som du kanske bara använder en gång eller inte alls. Ett system med tunna klädplagg som har olika egenskaper rekommenderas vilket ger dig möjlighet att reglera din temperatur under dagen genom att ta på eller av ett plagg. Fodrade skoöverdrag, vadderade och vindtäta västar samt ben- och armvärmare är praktiska att ha i packningen i förhållanden med omväxlande temperaturer.

Personlig assistans i form av följebilar eller mat-/vätskedepåer mellan kontrollerna är som bekant inte tillåten på brevet-lopp. Eftersom banan till stor del går genom glesbygdsområden kan därför möjligheterna till proviantering snabbt bli väldigt osäker, i synnerhet i fjällvärlden. Av den anledningen är det mycket viktigt att du bär med dig tillräckligt med mat och dryck på cykeln så att du klarar dig mellan kontrollerna. I brevet-lopp används vanligtvis sadel- eller ramväskor för att bära extra proviant, verktyg, regnkläder mm, se exempel: Apidura, Ortlieb, Arkel, Roswheel, Pro Discover. På trafikerade vägar och vägar med en hastighetsbegränsning mellan 90-100 km/t kan en reflexväst vara ett bra komplement till ett tänt baklyse, i synnerhet vid regn och dimma.


MSR cykeltröja

En cykeltröja kommer att erbjudas till försäljning med start under senhösten. Priset på tröjan är avhängigt beställningsantal. För erhålla ett lägsta pris samlas beställningar under vintern varpå en grupporder läggs i mitten på mars. Om du vill bära tröjan under eventet måste beställning ske senast den 13 mars. Tröjorna levereras därefter antingen till vald leveransadress i slutet av april eller till startplatsen i Umeå för upphämtning dagen innan start. Märk väl, dessa cykeltröjor tillverkas på beställning och kan därför inte returneras. Konsultera därför webbbutikens storleksguide innan beställning. Det sagt, i mån av tillgång kan storleksbyten göras på plats i Umeå. Organisatören Cykelintresset kommer att köpa in ett begränsat antal tröjor till försäljning dagen innan loppet och storleksbyten kan i så fall göras då.


Elektronisk utrustning

MSR använder en enkel och lättanvänd webbsida under loppet för spårning samt för personlig säkerhet i fjällen. Du checkar in på varje kontroll via webbsidan vilket ger både arrangören och dina vänner och familj möjlighet att se din framfart på banan. Av denna anledning, kanske även om du vill ta fotografier, är det viktigt att din mobil är påslagen under loppet. I Sverige och Norge är standardspänningen i elnätet 230V och i vägguttagen passar stickkontakterna typ F Schuko (EE 7/4) och typ C Europlug.

Fauna och natur

Chanserna är goda för att se älg, ren och räv vid sidan av vägen, i synnerhet på kvällen och natten. Det finns även en chans att se kronhjort, rådjur, mård, lodjur och i sällsynta fall kanske gråvarg och brunbjörn. I fjällsjöarna hittar du bland annat fågelarter som sångsvan, knölsvan, silvertärna och storlom. Ute på åkermarkerna kan du se tranor, kanadagäss och grågäss. Och i skogarna ser du kanske gök, spillkråka, större hackspett, tjäder och orre men även rovfåglar som t ex pärluggla, kungsörn och fjällvråk. Uppe på kalfjället förekommer bland annat fjällripa och lavskrika. I Norge runt sjön Rössvattnet går tamfår lösa på vägarna. Nere vid havet kan det hända att du bland silvertärnor och ett flertal arter av mås även ser en havsörn segla över Ranfjorden.

Allemansrätt råder i både Sverige och Norge vilket innebär att det är tillåtet både att tälta och bada i privatägda skogar och sjöar så länge man inte skräpar ner eller förstör. I fjällvärlden är vattnet i bäckarna drickbart. Drick dock inte vatten som är stillastående. Vattnet bör vara rinnande och klart.


Tips på vägen!

  • Studera banan i Google Street View innan loppet, i synnerhet kritiska vägkorsningar samt adresserna som utgör banans kontroller.
  • Slösa inte krafterna. Försök att hålla en jämn puls genom hela loppet. Sänk tempot i uppförslutorna. Föreställ dig att du ska cykla den andra halvan av loppet snabbare än den första.
  • Stressa inte, vilket också kostar energi. Ett distanslopp är till stora delar en mental prövning. Räkna inte kilometrarna. Koppla av och låt loppet ta den tid det tar. Dela upp sträckan i korta etappmål och fokusera på dem.
  • Planera mat- och vätskeintagen långsiktigt. Lämna inte en kontroll utan proviant eller fyllda vattenflaskor och se alltid till att ha reservproviant i packningen i fall du råkar ut för en incident så att färden mellan kontrollerna tar längre tid än planerat. Det sagt så är hjälp från boende längs banan tillåten, t ex att fylla på vattenflaskor eller laga en punktering, även mellan kontrollerna.
  • Glöm inte tidsregistreringen vid kontrollerna! Checka in på kontrollerna och se till att ditt brevet-kort blir stämplat eller påskrivet INNAN du gör annat t ex köper mat, besöker wc mm.

    Arrangören Cykelintresset önskar dig god tur och lycka till!

Under 2022 arrangerar föreningen Cykelintresset även en brevet-serie (30 april – 23 juli) samt brevet-loppet Västerbotten Brevet den 6 augusti och Månskensbrevet ett brevet populaire som startar vid solnedgång den 12 augusti. Håll dig uppdaterad om händelser som berör cykelloppen genom vår facebookgrupp!