VÄSTERBOTTEN SUPER RANDONNÉE SERIES

BRM 600K TVÅ ÄLVAR – 10 JUNI 2023 (Full HD 1920×1080, 09:36 minuter)

Cykelintressets brevet-serie är registrerad hos Audax Club Parisien (ACP) och världsorganisationen Randonneurs Mondiaux (RM) som främjar randonnéecykling globalt. Samtliga brevet-lopp i serien har därför beteckningen ”BRM” (Brevets de Randonneurs Mondiaux). Se nationell kalender för BRM-lopp 2024. Randonnéelopp över 1000 km har beteckningen LRM, se global kalender för LRM-lopp 2024.

En officiell brevet-serie består av fyra distanser: 200, 300, 400 och 600 km. Distanserna kan slutföras i valfri ordning och kombineras med brevet-lopp (breveter) arrangerade av andra randonneurklubbar. Distanserna kan även genomföras som individuella lopp.

Läs mer om randonnéecykling och om hur breveter genomförs här. Se inspirationsfilmer om tidigare breveter på Cykelintressets YouTube-kanal.

För tillresta som söker ett billigt och strategiskt placerat boende i Umeå rekommenderas Norrland YMCA Hostel situerat 300 m från Umeå Centralstation och Busstation och mittemot parkeringsgaraget Järnvägsallén


Brevet serien 2024
Medaljer
eBrevet och tidtagning
Regler
Registrera klubben hos ACP
Brevet-tröja
Banor och kontroller
Tips på vägen!


Säsongen 2024 genomförs Cykelintressets brevet-serie mellan 11 maj och 13 juli. Startavgift per brevet: 100 kr (ej återbetalbar dock överförbar). Tillägg för distansmedalj (inkluderar porto): 150 kr (återbetalas ej vid DNS/DNF). 



Nytt för säsongen 2024 är att all tidtagning i Cykelintressets brevet-serie sker elektroniskt via en webbapplikation. Läs mer om hur det går till här. Har du frågor om brevet-serien i övrigt? Mejla dem i så fall till: info@vasterbottenbrevet.se. Senaste information om breveterna publiceras i Facebookgruppen Västerbotten Brevet.


Brevet-serien 2024

En nyhet för säsongen 2024 är att Cykelintresset arrangerar fem kortare ”prova på” brevet-lopp. Loppen har samma startdatum som de ordinarie breveterna i serien och genomförs på samma sätt. De korta loppen betecknas som brevet populairer (BP).

Först ut blir loppen BRM 200K Ottonträsk och BP 100K Spöland som inleder brevet-säsongen den 11 maj. Cykelintresset bjuder då samtliga deltagare på fika ute vid Sörmjöle Bryggcafé. Ytterligare en nyhet är BRM 300K Aspsele Gravel den 25 maj. Ett lopp som innehåller fyra sektioner grusväg på totalt 39 km. Samma datum startar nästa korta distanslopp BP 110K HÅKNÄS. Loppet innehåller en kort sträcka på fin grusväg mellan Håknäs och Brattfors. Efter det loppet bjuds på bakverk från Laure’s Fika på Järnvägstorget i Umeå.

Mer grus följer sedan redan helgen därpå med det renodlade grusloppet BRM 200K Granö Gravel vars bansträckning innehåller 166 km grusväg. Samtidigt arrangeras det tredje korta distansloppet: BP 100K Granö Gravel. Tips: den sena starten ger tid för hotellfrukort på Granö Beckasin innan start. Samma lördag som Granö Gravel arrangeras seriens 400-km distans BRM 400K Åmliden. Efter start i Umeå gör deltagarna sedvanligt stopp i Granö för ovannämnda hotellfrukost på Granö Beckasin. BRM 400K Åmliden besöker bl a landskapet Västerbottens högsta punkt och författaren Torgny Lindgrens hemtrakter i Raggsjö.

BRM 200K Sollefteå, 2023

Fler nyheter för säsongen 2024 är två nya 600 km-banor. Brevet-loppet BRM 600K Vilhelmina startar den 8 juni, tillsammans med det fjärde korta distansloppet BP 80K RÖDÅSEL. Efter en avstickare till kulturmarkerna kring Tavelsjön följer 600 km-banan Vindelälven upp till inlandsvägen som den sedan följer ner till Vilhelmina med stopp i Sandsjönäs och Storuman. Banan går därefter vidare över Risträsk, landets högst belägna jordbruksby norr om Jämtland (620 m ö h), ner till Lycksele och följer sedan E12 tillbaka till Umeå. Deltagare i BP 80K RÖDÅSEL bjuds på bakverk hos Laure’s Fika efter loppet.

Med sina 7699 höjdmetrar utgör BRM 600K Mosjøen brevet-seriens queen stage. Start och målplats i detta lopp är Kittelfjäll. Banan går över Stekenjokk, landets högst belägna asfalterade väg, och besöker därefter fjordar och fjäll, och Norges näst största sjö. En weekendresa på cykel fylld med spektakulära naturupplevelser!

Brevet-serien avrundas den 13 juli med nytt besök till grannlänet och Höga kusten, och här arrangeras även vårt sista 100 km-lopp för säsongen. Banorna för BRM 200K Bönhamn och det femte och sista korta distansloppet BP 100K Bönhamn innehåller en hel del kulturupplevelser, inte minst museianläggningen Mannaminne och byggnadsminnet Wästerlunds konditori där Cykelintresset bjuder på avslutningsfika! Den som cyklar 200 km-distansen hinner dessutom inta fler kulturupplevelser på whiskydestilleriet High Coast Whisky.

BRM 200K Jubileum, 2021

Medaljer

ACP utfärdar även en medalj för respektive distans i serien. Dessa distansmedaljer förbetalas av deltagarna själva vid anmälan men utdelas endast för genomförda och godkända lopp (homologation). Distansmedaljer kan endast köpas för officiella breveter inte för kortare så kallade brevet populairer under 200 km.

På senhösten, vanligtvis i november när samtliga BRM-lopp i landet har genomförts och resultaten är sammanställda, beställer Randonneurs Sverige medaljer från centralorganisationen ACP och fördelar dem till landets klubbar. Detta gäller både de förbetalda medaljerna för enskilda distanser såväl som super randonneur-medaljerna.

Medaljer för distanserna 200, 300, 400 och 600 km samt super randonneur-medaljer för slutförd brevet-serie (2020).

Ebrevet och tidtagning

Nytt för säsongen är att organisationen Audax Club Parisien (ACP) som sanktionerar brevet-lopp globalt har givit Cykelintresset dispens för att registrera loppens kontrollbesök elektroniskt. Cykelintresset är den första arrangören i Sverige som fått dispens för elektronisk registrering.

Det här innebär att vi fortsättningsvis inte delar ut papperskort till sanktionerade brevet-lopp, s k BRM:er. Du registrerar nu kontrollbesöken enbart via en webbapplikation på din mobiltelefon. Om du har deltagit i ett av Cykelintressets arrangemang efter 2019 så är du sannolikt bekant med webbapplikationen som nu ersätter papperskorten. Cykelintresset har fått dispens för elektronisk registrering därför att webbapplikationen anses uppfylla ACP:s kravspecifikationer för s k ebrevet-kort. Läs mer om eBrevet och tidtagning här.

Märk väl! Papperskorten utgör en del av sportens tradition och kan även vara trevliga souvenirer. Om du vill kan du fortsätta att registrera kontrollbesöken i de sedvanliga papperskorten med hjälp av signaturer från butikspersonal. Detta gör du dock parallellt med att använda webbapplikationen. Från och med 2024 är det alltså omvänt så att det är resultaten från den elektroniska registreringen, inte papperskorten, som används för att godkänna (homologera) loppen och det är sluttiden registrerad via webbapplikationen som blir din officiella sluttid.

Papperskorten kan du liksom tidigare hämta från Cykelintressets svarta brevlåda på Brogatan 5 innan loppen. Du fyller i dem precis som tidigare med information om loppen som du hittar i webbapplikationen när du är inloggad. Läs mer om hur du fyller i ett brevet-kort här.

Regler

Världsorganisationen ACP har reviderat reglen gällande tidtagning på kontroller. Inskrivning med tid och signatur i brevet-korten är fortfarande obligatorisk men tidsfönstret inom vilket mellankontroller öppnar och stänger betraktas nu enbart som ett riktmärke. Långsamma eller snabba cyklister som passerar kontroller utanför angivna tidsramer blir nu inte diskvalificerade. Fri fart gäller alltså framledes i BRM:er! De viktigaste brevet-reglerna i övrigt är följande:

  • Använd hjälm.
  • Använd cykellysen vid mörker. Tänt baklyse dagtid rekommenderas på vägar med höga hastighetsgränser.
  • Följ trafikreglerna. Du ansvarar för din egen säkerhet i trafiken. I brevet-lopp finns inga flaggvakter, ingen kvastbil och banorna är inte skyltade.
  • Avvik inte från banan. Prövningen gäller distansen. Ta därför inga genvägar/omvägar. Undantag kan ske om ordinarie rutt är avstängd på grund av vägarbete, trafikolycka mm.
  • Organiserad personlig assistans mellan kontrollerna är inte tillåten t ex följebilar eller utplacerade mat-/vätskedepåer.

    Fullständigt regelverk [Engelska]

Kontrollen Kullar och Klang, Vännforsbäck

Registrera klubben hos ACP

Om du anger ett klubbmedlemskap i din anmälan kontrollera att klubben är registrerad hos Audax Club Parisien och har en ACP-kod. Saknas din cykelklubb i föreningslistan? Sänd i så fall ett mejl med klubbinformation (föreningens namn, adress, organisationsnummer, kontaktperson och telefonnummer) till ordförande för Randonneurs Sverige, Daniel Ridings. Registreringen till ACP:s föreningslista är kostnadsfri.

Märk väl, endast föreningar med organisationsnummer kan registrera sig. I resultatlistorna för officiella breveter betecknar kategorin ”Independent” både cyklister som saknar klubbtillhörighet och cyklister som är medlemmar i oregistrerade cykelklubbar. Se officiella resultatlistor för svenska ACP-sanktionerade brevet-lopp från 2003 och framåt. Distanser under 200 km, så kallade brevet popularierer, omfattas inte av ovannämnda regler.

Kontrollen Westmans Café & Bar, Bygdsiljum
Punktering…

Brevet-tröja

Med en vink mot fast fashion-trenden är Cykelintressets officiella brevet-tröja tidlös i det att den kommer att ha oförändrad design för överskådlig tid. Tröjan finns i två modeller: Strike Fitted och Tor. Se tröjan i 3D. Tor-modellen är en renodlad aero-tröja. Om du ligger mellan storlekar rekommenderas att välja den större.


Super Randonneur-tröjan med färgband på ärmmuddarna (distansmedaljernas fyra färger) kan endast beställas av cyklister som slutfört hela brevet-serien efter sista den sista 600 km breveten har genomförts.

Västerbotten Brevet-tröjor

Banor och kontroller

Brevet-serien genomförs utan organiserad översyn. Västerbotten är ett glesbygdslän vilket innebär att avstånden kan bli stora mellan de matställen som utgör kontroller, därtill kan matställenas öppettider kan vara mycket begränsade. I brevet-lopp är personlig assistans mellan kontrollerna i form av följebilar eller mat-/vätskedepåer inte tillåten. Möjligheterna till proviantering kan med andra ord snabbt bli väldigt osäker. Av den anledningen är det mycket viktigt att du planerar cykelloppen noga och bär tillräckligt med mat och vatten på cykeln för att slutföra dem på egen hand. Vanligtvis används sadel- eller ramväskor för att bära extra proviant, verktyg, regnkläder mm, se exempel: Apidura, Ortlieb, Arkel, Roswheel, Pro Discover.

Märk väl! Samtliga bansträckningar är preliminära. I synnerhet på vårsommaren kan akuta och oplanerade vägarbeten medföra banändringar på kort varsel. Konsultera därför alltid Strava-länken associerad med det aktuella loppet dagen innan startdatum.

Kontrollen Kafé anno 1762, Olofsfors

Tips på vägen!

  • Slösa inte krafterna. Försök hålla en jämn puls genom hela loppet. Sänk tempot i uppförslutorna. Planera för att cykla den andra halvan av loppet fortare än den första.
  • Stressa inte. Räkna inte kilometrarna. Koppla av och låt loppet ta den tid det tar. Dela upp sträckan i korta etappmål och fokusera på dem.
  • Planera mat- och vätskeintagen långsiktigt. Lämna inte en kontroll utan proviant eller fyllda vattenflaskor. Det sagt så är hjälp från boende längs banan tillåten, t ex att fylla på vattenflaskor eller laga en punktering, även mellan kontrollerna.
  • Att ta igen förlorad tid genom att cykla snabbare är i längden en mycket kostsam strategi. För att spara tid bör du istället försöka vara organiserad vid kontrollerna och planera stoppen i förväg.
  • Ät före du är hungrig, drick före du är törstig. Ta av kläder innan du svettas (i övermått), ta på kläder innan du fryser.
  • Glöm inte tidsregistreringen vid kontrollerna! Checka in på kontrollerna innan du gör annat t ex köper mat, besöker toaletten mm.
  • Om du använder ett brevet-kort. Ta med en kulspetspenna och ett plastfodral/plastpåse att förvara brevet-kortet i.

Och till sist, ett distanslopp är till stora delar en mental prövning och våra svårigheter upplevs alltid förstorade när vi är trötta, hungriga eller fryser något som den romerska stoikern Seneca den yngre iakttog redan för två tusen år sedan: ”Vi lider oftare i fantasin än i verkligheten.”

Stekenjokk, Vildmarksvägen
Stalon, Sagavägen
Stekenjokk, Vildmarksvägen