RESERAPPORTER 2018


Nedan följer reserapporter från en randonnée i de fransk-/italienska alperna sommaren 2018 med start och avslut i Nice. Texterna skrevs under resan och kommenterade dagsetapperna som loggades på träningsappen Strava. Vid sidan om redogörelsen för dagliga händelser innehåller texterna även beskrivningar av de bergspass som användes under resan vilket kan ge nyttig förhandsinformation till läsare som funderar på att göra en liknande resa i regionen.

Cykelresan gjordes med lätt packning och packväskor som till stora delar blir använda på ultralopp, med tillägg för en styrväska med civila kläder (shorts och t-shirt) och skor.

Florian Kynman, Cykelintresset


DatumEtappLängd KMHöjd M
8 augustiNice – Col de Brouis63,41818
9 augustiCol de Brouis – Gaiola81,91580
10 augustiGaiola – Sampeyre127,64496
11 augustiSampeyre – La Chalp62,72108
12 augustiLa Chalp – Saint-Jean-de-Maurienne114,42297
13 augustiSaint-Jean-de-Maurienne – Bourg-Saint-Maurice94,12170
14 augustiBourg-Saint-Maurice – Susa118,42792
15 augustiSusa – Claviere64,72642
16 augustiClaviere – Jausiers91,01610
17 augustiJausiers – Saint-Martin-Vésubie108,5 2699
18 augustiSaint-Martin-Vésubie – Nice109,12004
1035,826216


I alperna är dagsetapper på 90 till 120 km med 2000 till 3000 höjdmetrar och en viktad medeleffekt på mellan 150 och 200 watt rätt lämpliga. De ger mycket tid för återhämtning och kan därmed upprepas över en längre period vilket ger en behaglig och stressfri resa överlag. Ett längre stopp för lunch hinns med under dagen och ankomst till etappmålet sker tidigt på eftermidddagen vilket lämnar tid för klädtvätt, översyn av utrustning, eventuella inköp, middag, sightseeing mm.



Nice – Col de Brouis

Började dagen med en cappuccino och croissant på det berömda Café du Cycliste. Testade därefter den nya utväxlingen i de fashionabla kvarterens 10-15 procentiga branter öster om Nice. Gassande sol, +34°C grader varmt och mestadels vindstilla hela dagen.

Col de Braus. Höjd 1002 m ö h från l’Escarène. Höjdskillnad 645 m, längd 10,1 km, snittlutning 6,4 procent, maxlutning 10,0 procent. Brantaste kilometern 8,8 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,0 procent.

Col de Brouis. Höjd 879 m ö h från väg D6204. Höjdskillnad 552 m, längd 8,4 km, snittlutning 6,6 procent, maxlutning 9,5 procent. Brantaste kilometern 8,7 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,1 procent.



Col de Brouis – Gaiola

Lugn dag till italienska Gaiola via Col de Tende. Grusväg de sista kilometrarna upp till toppen. Vägen är helt avstängd för trafik. Riktigt trevligt fast svårt med fästet med 28 mm landsvägsdäck. Lyckades slira omkull på de lösa stenarna från närmast stillastående. Kom ner från passet med lite skrubbsår på ena knät som souvenirer.

Col de Tende. Höjd 1871 m ö h från Breil-sur-Roya. Höjdskillnad 1601 m, längd 36,8 km, snittlutning 4,3 procent, maxlutning 13,0 procent. Brantaste kilometern 10,1 procent. Brantaste lutning över 5 km 8,3 procent.



Gaiola – Sampeyre

Gps:en har strulat de två första dagarna och påstått att jag är ”Off course” när jag inte är det och sedan räknar den om rutten in absurdum. I dag var jag dock verkligen off course med resultat att jag cyklar ner på fel sida av Colle d’Esischie. Efter en utförslöpa på 16 km kom jag på misstaget och vände tillbaka. Blev en lång och het klättring med stopp för glass. Vägarna i området är i hyggligt bra skick men väldigt smala och branta. Bilisterna och motorcyklisterna kör om föredömligt.

Colle della Fauniera. Höjd 2481 m ö h från Demonte. Höjdskillnad 1725 m, längd 24,3 km, snittlutning 7,0 procent, maxlutning 13,1 procent. Brantaste kilometern 10,7 procent. Brantaste lutning över 5 km 9,6 procent.

Colle Esischie. Höjd 2368 m ö h från SP333. Höjdskillnad 1442 m, längd 16,1 km, snittlutning 8,9 procent, maxlutning 13,6 procent. Brantaste kilometern 11,7 procent. Brantaste lutning över 5 km 10,3 procent.

Colle di Sampeyre. Höjd 2368 m ö h från väg SP422 via Stroppo. Höjdskillnad 1374 m, längd 17,7 km, snittlutning 7,6 procent, maxlutning 12,7 procent. Brantaste kilometern 10,9 procent. Brantaste lutning över 5 km 9,5 procent.



Sampeyre – La Chalp

Började dagen med en klättring på 31 km upp till Col Agnel. Lugn dag i övrigt utan incidenter. Bra väg utan potthål och sprickor på Col Angels norra sida. Långa böljande kurvor och perfekt lutning så man kunde släppa på, även med packning.

Col Agnel. Höjd 2744 m ö h från Sampeyre. Höjdskillnad 1802 m, längd 31,6 km, snittlutning 5,6 procent, maxlutning 15,0 procent. Brantaste kilometern 12,1 procent. Brantaste lutning över 5 km 10,5 procent.



La Chalp – Saint-Jean-de-Maurienne

Sval luft, vindstilla och alldeles tyst klättring upp mot Col d’Izoard. Hann halvvägs innan vrålet från de första motorcyklarna förstörde lugnet. Gps:en menade att jag var ”off course” halva dagen men denna gång fanns vägskyltar, tydliga vägkorsningar och vägmarkeringar att orientera sig med. Tappade hastighetssensorn någonstans under dagen så nu får man väl bara uppskattade hastigheter i tunnlar mm. Behaglig klättring från Briançon upp till Col du Galibier dock mycket trafik upp till Col du Lautaret och riktigt hett. Stannade där för svalkande citronglass.

Col d’Izoard. Höjd 2360 m ö h från Guillestre. Höjdskillnad 1541 m, längd 34,3 km, snittlutning 4,3 procent, maxlutning 12,0 procent. Brantaste kilometern 10,3 procent. Brantaste lutning över 5 km 9,1 procent.

Col du Galibier. Höjd 2642 m ö h från Briançon. Höjdskillnad 1461 m, längd 36,4 km, snittlutning 4,0 procent, maxlutning 11,8 procent. Brantaste kilometern 9,1 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,0 procent.



Saint-Jean-de-Maurienne – Bourg-Saint-Maurice

Sval luft och lätt regn på förmiddagen. Weekend-motorcyklisterna är tillbaka på jobbet så klättringen upp till Col de la Madeleine var behagligt tyst. De organiska klossarna på bakbromsen tog slut redan i Italien. På den 28 km långa utförslöpan ner från Col de la Madeleine blev problemet påtagligt. Delvis 90-väg upp till Bourg-Saint-Maurice. Vägen har dock cykelfil och tydlig skyltning. Stopp för punktering. Efter att ha checkat in på hotellet sökte jag upp en cykelbutik där nya bromsklossar införskaffades. Dessa installerades senare på kvällen i hotellets garage.

Col de la Madeleine. Höjd 1993 m m ö h från La Chambre. Höjdskillnad 1521 m, längd 19,3 km, snittlutning 7,9 procent, maxlutning 12,0 procent. Brantaste kilometern 9,9 procent. Brantaste lutning över 5 km 8,6 procent.



Bourg-Saint-Maurice – Susa

Inledde dagens klättring på 50 km upp till Col d’Iseran med regnstället på. Har lyssnat på regnet hela natten. Regnmolnen skingrade sig senare i Val-d’Isère. Storslagna naturvyer på passets södra sida ner mot Lanslevillard. Solsken och ny sommarhetta under klättringen upp till Col du Mont-Cenis vilket motiverade stopp vid vägen för fullt klädombyte. Helt fantastisk utförslöpa ner till Susa från Lac du Mont Cenis på nyasfalterad väg. Slät som ett dansgolv med nymålade heldragna kant- och mittlinjer. Det hela påminde om en formel 1-bana fast med återkommande varningsskyltar.

Col de l’Iseran. Höjd 2770 m m ö h från Bourg-Saint-Maurice. Höjdskillnad 2045 m, längd 46,9 km, snittlutning 4,2 procent, maxlutning 10,0 procent. Brantaste kilometern 9,0 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,2 procent.

Col du Mont-Cenis. Höjd 2081 m m ö h från Lanslebourg. Höjdskillnad 684 m, längd 9,9 km, snittlutning 6,9 procent, maxlutning 12,8 procent. Brantaste kilometern 8,5 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,9 procent.



Susa – Claviere

Sov på ett B&B i Susa som visade sig drivas av ett San Francesco konvent. Colle delle Finestre var en riktig upplevelse. Vägen från Susa är mycket smal, vindlande och brant. Större delen av tiden klättrar man i skuggan från träd. När man kommer upp över trädgränsen övergår asfaltvägen till en lika brant grusväg med mycket lös sten. Gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte slirar omkull i kurvorna. Hela södra sidan av passet är asfalterad. Över +34°C grader varmt mitt på dagen vilket motiverade ett stopp för gelati i Sestriere.

Colle delle Finestre. Höjd 2176 m m ö h från Susa. Höjdskillnad 1692 m, längd 18,2 km, snittlutning 9,3 procent, maxlutning 13,0 procent. Brantaste kilometern 11,4 procent. Brantaste lutning över 5 km 10,0 procent.

Colle Sestriere. Höjd 2035 m m ö h från Pourrieres. Höjdskillnad 610 m, längd 17,0 km, snittlutning 3,0 procent, maxlutning 9,2 procent. Brantaste kilometern 7,9 procent. Brantaste lutning över 5 km 6,3 procent.



Claviere – Jausiers

GPS-strul på morgonen från Col de Montgenèvre ner till Briançon. Tog hjul på en kille som var ute på ett träningspass efter Briançon vilket gjorde transportsträckan till Guillestre betydligt roligare. Från byn började klättringen omedelbart upp till Col de Vars och från toppen iav passet var det sedan en enda lång utförslöpa ner tlll slottet i Jausiers där jag sover i natt. Stället har jacuzzi och pool men det blir inget sånt då jag fortfarande har kvar skrubbsåren från Col de Tende.

Col de Montgenèvre. Höjd 1850 m m ö h från Cesana Torinese. Höjdskillnad 782 m, längd 19,1 km, snittlutning 4,1 procent, maxlutning 10,0 procent. Brantaste kilometern 8,6 procent. Brantaste lutning över 5 km 7,4 procent.

Col de Vars. Höjd 2109 m m ö h från Guillestre. Höjdskillnad 1112 m, längd 18,8 km, snittlutning 5,7 procent, maxlutning 12,0 procent. Brantaste kilometern 10,0 procent. Brantaste lutning över 5 km 8,3 procent.



Jausiers – Saint-Martin-Vésubie

Kom iväg hyggligt tidigt i dag. Sval luft, tyst och stilla. Fin väg och knappt någon trafik. Isande kalla moln blåste upp längst sidorna på Cime de la Bonette när jag nådde toppen. Åskan dånade i dalgången på väg ner från berget. Strax efter Isola öppnade sig skyarna. Hann bli totalt genomblöt innan jag hittade skydd. Temperaturen steg till uppåt +30°C under nästa klättring upp till Col Saint Martin. Med några hundra meter kvar till toppen kom nästa iskalla regnskur. Härlig men blöt väg ner till den idylliska lilla byn Saint-Martin-Vésubie. Intog en kaffe-eclair med kaffe till på ett pâtisserie mitt i byn medan jag väntade på att regnet skulle upphöra.

Cime de la Bonette. Höjd 2802 m m ö h från Jausiers. Höjdskillnad 1586 m, längd 23,2 km, snittlutning 6,8 procent, maxlutning 11,0 procent. Brantaste kilometern 9,3 procent. Brantaste lutning över 5 km 8,1 procent.

Col Saint-Martin. Höjd 1502 m m ö h från Vallée de la Tinée. Höjdskillnad 1023 m, längd 16,6 km, snittlutning 6,2 procent, maxlutning 9,1 procent. Brantaste kilometern 7,7 procent. Brantaste lutning över 5 km 6,7 procent.



Saint-Martin-Vésubie – Nice

Blev sent och nåt glas vin för mycket med värden för boendet. Även frukosten blev sen. Första klättringen: Col de Turini. Ett pass som figurerat både i Tour de France och Monte Carlo Rallyt. Vägen på södra sidan är inte i så bra skick men dess lägre avsnitt är spektakulära. Efter en 25 km lång utförslöpa ner till Sospel började nästa klättring till Col de Castillon. På färden ner till Menton gjordes ett kändisspan: en cyklist från LottoNL-Jumbo. Från havsnivå började sedan resans sista klättring i gassande sol: Col d’Èze. I branterna ner mot Nice skakade GPS:en loss från styret. Hann dock fånga den. Orienterade genom Nice på frihand med GPS:en i bakfickan.

Col de Turini. Höjd 1604 m m ö h från väg M2565. Höjdskillnad 1105 m, längd 15,1 km, snittlutning 7,3 procent, maxlutning 10,0 procent. Brantaste kilometern 8,5 procent. Brantaste lutning över 5 km 8,0 procent.

Col de Castillon. Höjd 707 m m ö h från väg M2565. Höjdskillnad 357 m, längd 6,7 km, snittlutning 5,3 procent, maxlutning 8,0 procent. Brantaste kilometern 5,9 procent. Brantaste lutning över 5 km 5,6 procent.

Col d’Èze. Höjd 507 m m ö h från väg Menton. Höjdskillnad 490 m, längd 16,0 km, snittlutning 2,9 procent, maxlutning 9,0 procent. Brantaste kilometern 5,2 procent. Brantaste lutning över 5 km 4,7 procent.